Wycieczka do Sandomierza

Powiększ obraz

W dniach 8-9 kwietnia odbyła się wycieczka zawodoznawcza-staż do Sandomierza w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce”. W wyjeździe wzięli udział wybrani uczniowie naszej szkoły z klasy Ig, IIa, IIg i IIIg. Celem stażu jest podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. W pierwszym dniu pobytu wizyty odbyły się w przedsiębiorstwach Dwór Dwikozy i Hotel Pod Ciżemką, natomiast w drugim Hotel Mały Rzym i Dwór Na Wichrowym Wzgórzu. W obiektach realizowany był program, który obejmował następujące zagadnienia: cechy i funkcjonowanie przedsiębiorstwa, działalność przedsiębiorstwa na rynku, konkurencyjność, rolę reklamy, strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa, stanowiska pracy, nowe technologie w branży gastronomicznej oraz prezentację sprzętu i wyposażenia.
Pierwszym obiektem był położony na malowniczej Wyżynie Sandomierskiej Dwór Dwikozy będący połączeniem klasycystycznego arystokratycznego dworku oraz nowoczesnych rozwiązań wykończeniowych. Hotel dysponuje 50 miejscami noclegowymi, w tym 20 pokojami typu standard oraz dwoma apartamentami. Po przyjeździe zostaliśmy bardzo miło przywitani przez panią menager Annę Kustrzepę. W sali konferencyjnej przedstawiono nam historię dworu i ogólną charakterystykę obiektu. Następnie udaliśmy się do działu restauracyjnego, gdzie pod okiem szefa kuchni mogliśmy zobaczyć właściwą kuchnię wraz z działem magazynowym. Pan Kamil Pindych w sposób profesjonalny przedstawił codzienną pracę kuchni, wyposażenie i nowe technologie w branży gastronomicznej jak kuchnia molekularna, sous vide dekoracje z izomaltu. Następnym punktem była sala restauracyjna, gdzie przy ladzie bufetowej mogliśmy posłuchać krótkiego opisu pracy kelnera, jego obowiązków i zadań. Przedstawione zostały techniki obsługi konsumenta oraz dobór szkła do serwowania napojów alkoholowych i bezalkoholowych. Została także omówiona karta menu pod względem budowy jak również asortymentu potraw. Druga część wizyty została poświęcona na zwiedzanie części hotelowej począwszy od recepcji, aż po ostatnie piętro hotelu, gdzie sporym zainteresowaniem cieszył się piękny apartament .
Z obrzeży miasta przemieściliśmy się do centrum Sandomierza, a właściwie na rynek Sandomierski, gdzie mieliśmy kolejną wizytę w Hotelu Pod Ciżemką. Hotel dysponuje 9 komfortowymi pokojami, winiarnią, stylową restauracją z salką myśliwską i kawiarnią. Z okien hotelu mogliśmy podziwiać perły sandomierskiej architektury z XIV wieku, np. ratusz, rynek oraz bazylikę katedralną. Po tak intensywnie wypełnionym dniu nie pozostało nic innego jak kolacja i nocleg w sandomierskiej kamienicy.
Następny dzień rozpoczęliśmy smacznym śniadaniem i spacerkiem do gotyckiej bramy wjazdowej zwanej „Bramą Opatowską”, która została wzniesiona w XIV wieku, ratusza, przez rynek aż po piętnastowieczny dom Długosza, gdzie mieści się muzeum diecezjalne.
Hotel Mały Rzym to kolejny obiekt, który zwiedziliśmy. Piękny nowoczesny hotel dysponuje 48 przestronnymi pokojami oraz trzema stylowymi apartamentami. Pod opieką pana Krzysztofa Jonaszka z tarasu widokowego mogliśmy podziwiać Góry Pieprzowe, zaliczane do najstarszych gór w Europie, co było chyba największą atrakcją dla uczniów, biorąc pod uwagę piękną pogodę, która nam towarzyszyła przez cały pobyt w Sandomierzu. Opiekun bardzo jasno przedstawił działalność hotelu, szczególnie pod kątem branży gastronomicznej. Z równie dużym zainteresowaniem uczniowie zwiedzili pokoje hotelowe. Ostatnim punktem naszej podróży był Dwór Na Wichrowym Wzgórzu w Przybysławicach odległych parę kilometrów od Sandomierza. Mogliśmy podziwiać jego urokliwe otoczenie oraz pieczołowicie odrestaurowany XIX wieczny dwór. Do dyspozycji ma 11 pokoi, salę restauracyjną, obrazową, oranżerię, salę myśliwską i duży, piękny taras. Całość posesji zlokalizowana jest na działce o powierzchni ponad 1,5 ha, otoczona, pięknym ogrodem z częściowo zachowanym, podworskim starodrzewem. Opiekunka dworu przywitała nas gorąca herbatą, a następnie, oprowadzając i pokazując różne pomieszczenia, w ciekawy i przystępny sposób omawiała tematy związane z charakterystyką i funkcjonowaniem przedsiębiorstwa oraz strukturą organizacyjną. Młodzież z zainteresowaniem słuchała informacji dotyczących sposobów organizacji pracy i prowadzenia działalności gastronomicznej. Wichrowe Wzgórze było ostatnim przystankiem naszej wycieczki. Po miłym pożegnaniu nadszedł czas wracać do Krościenka.
Ten wyjazd był niestety ostatnim stażem w ramach projektu „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce”. Mamy jednak nadzieję na kolejny projekt systemowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Składamy również serdeczne podziękowania właścicielom obiektów za życzliwe przyjęcie i mnóstwo wartościowych informacji, a młodzieży życzymy właściwego wykorzystania zdobytych informacji.
Jedynym minusem wycieczki była nieobecność Ojca Mateusza na Sandomierskim rynku…